E-Colloques
5-7 juillet 2020: Urban Nostalgia. The Musical City in the 19th and 20th Centuries
E-colloque "Urban Nostalgia. The Musical City in the 19th and 20th Centuries"
Organisé par Lola San Martín Arbide (CRAL/EHESS) le 5-7 juillet 2020.
http://cral.ehess.fr/index.php?3130
Le colloque est en anglais.
Avec:
- Lola San Martín Arbide (CRAL/EHESS)
- Diana Abbani (Freie Universität Berlin)
- Raffaella Carluccio (Università degli Studi di Parma, Italy)
- Ali Jaber (Lebanese University of Fine Arts, Lebanon)
- Anita Drexler (independent scholar, Austria)
- Ondřej Daniel (Charles University Prague) and
- Jakub Machek (Metropolitan University Prague, Czech Republic)
- Cecília Pires (CRAL/EHESS)
- Manuel Bocquier (EHESS / Mondes Américains / Centre d’Études Nord-Américaines, France)
- Jack Blaszkiewicz (Wayne State University, USA)
- Tristan Paré-Morin (University of Pennsylvania, USA)
- Jonathan Cross (University of Oxford, UK)
- Daniel Morat (Freie Universität Berlin, Germany)
- Asier Odriozola Otamendi (Universitat Pompeu Fabra, Spain)
- Daniel Richter (University of Maryland, USA)
- Richard Elliott (Newcastle University, UK)
« The aim of this workshop is to explore space through music, approaching the history of the city via the notion of nostalgia. Often described as a form of homesickness, nostalgia is, by definition, the feeling that makes us wish to repossess or reoccupy a space. Such spaces appear to us as both near and distant, tangible and remote, and it seems that attempts at reclaiming them are frequently musical in nature. We know, for instance, that particular compositions have played important roles in helping people to navigate or mitigate a sense of displacement. In these circumstances, affective experiences may be bound up with trauma or joy, as is the case of song during wartime or musical imaginaries among migrants. Under other conditions, we might identify a ‘second-hand nostalgia’ in the guise of a musically-inflected tourism that seeks to reactivate (for pleasure and/or profit) the historical aura of an urban site. What are we to make of the abundance of personal, inter-personal, and propositional episodes that posit music as some kind of a bridge to the urban past? »
Comité scientifique : Esteban Buch (CRAL — EHESS), Jonathan Hicks (University of Aberdeen), Gascia Ouzounian (University of Oxford), Lola San Martín Arbide (CRAL – EHESS), Christabel Sterling (University of Westminster), Justinien Tribillon (Theatrum Mundi).
Actualités
Hubert Damisch y los trabajos del arte
Colloque - Jeudi 23 novembre 2023 - 09:30El empeño de Hubert Damisch (1928-2017) por constituir un espacio de interrelación entre la historia del arte y el conjunto de la humanidades tuvo como consecuencia inmediata la fundación del Centro de Historia y Teoría del Arte (CEHTA) de París. Integrad (...)(...)
Lire, décrire, interpréter : Louis Marin entre texte et image
Colloque - Mercredi 15 novembre 2023 - 10:30Le philosophe Louis Marin (1931-1992) a été surtout identifié comme un théoricien de l’image. Autour de 1990, Norman Bryson le rapprochait de la « New Art History » anglophone et Thomas Mitchell le citait parmi ceux qui auraient secoué l’histoire de l’ (...)(...)
De la page manuscrite aux bòti de carton : usages prophylactiques et propitiatoires du papier (Italie et par-delà, Moyen Âge – Époque moderne)
Journée(s) d'étude - Vendredi 20 octobre 2023 - 09:15La journée d'étude De la page manuscrite aux bòti de carton : usages prophylactiques et propitiatoires du papier (Italie et par-delà, Moyen Âge – Époque moderne), aura lieu le 20 octobre 2023, en format hybride,OrganisationValeria Motta (Unive (...)(...)
Centre d'Histoire et de Théorie de l'Art
Institut National d'Histoire de l'Art
Espace Rotonde. Bureaux 140, 141, 142
2 rue Vivienne, 75002 Paris
Direction : Giovanni CARERI
giovanni.careri@ehess.fr
Tél. : +33 (0)1 47 03 85 42
Emanuele COCCIA
emanuele.coccia@ehess.fr
Rémi LABRUSSE
rémi.labrusse@ehess.fr
Ingénieure d'études: Sabine GUERMOUCHE
s.guermouche@ehess.fr
Tél. : +33 (0)1 47 03 85 42